Webergonómai alapok, fogalmak
Az ergonómia, mint fogalom a használhatóság előtérbe helyezését hivatott értékelni, és meghatározni. Nagyon fontos az internet világában is az ergonómia. Kicsit más szempontok, az internet sajátosságaink a kiindulási alapját figyelembe véve alakult ki a webergonómia fogalma.
A webergonómia témakörben az egyik legnagyobb szakértőnek Jacob Nielsen számít, aki folyamatosan frissítve adja ki a webergonómiáról szóló könyveit. Ezekben szépen végigmegy a webergonómiai szempontból hibás webfejlesztéseken. A célja, hogy egy olyan támpontot szolgáltasson, amelyen keresztül a legegyszerűbben, leghatékonyabban tudjuk kiszolgálni a látogatói igényeket. Segítjük a látogatókat, hogy hozzáférhessenek minden információhoz, amit meg kívánunk osztani velük.
Tehát a látogatóink kiszolgálásán keresztül, a látogatói elégedettség növelését, a weboldal hatékonyságának növekedését kapjuk meg, ha webergonómiai szempontból helyes weboldalt készítünk.
Mi a webergonómia?
Ahogy már említettük, a webergonómia egy látásmód, egy segítség ahhoz, hogy olyan a látogatók által könnyen kezelhető, hasznos weboldalt készíthessünk, amely segítségével jelentősen növelhető a látogatók elégedettsége, aminek szerves következménye lesz a weboldal hatékonyságának a növekedése is.
Egy olyan tudomány, amely a látogatói szokások vizsgálatával foglalkozik, és a látogató szokásokból levont következtetések alapján nyújt segítséget a hatékonyságunk eléréséhez.
Hasznos-e a webergonómia a keresőoptimalizálásban?
Igen, egyértelműen kijelenthető, hogy nagyon hasznos keresőoptimalizálási szempontból a webergonómiai javaslatok megvalósítása.
- Elégedett látogatók
- Hatékonyabb weboldal
- Jobb kereső találati lista helyezés
- Még több látogató
- Növekvő pozitív weboldal paraméter (oldalon eltöltött idő, látogatott oldalak)
Hogyan tudhatom meg, hogy ergonómia gondok vannak a weboldalammal?
Már a legjobb úton haladsz a felfedezés felé. Felveheted a mi keresőoptimalizálási cégünkkel a kapcsolat a weboldalad felmérésére. Célszerű megvenni, elolvasni az ajánlott könyvet.
De akár csak a weboldalad statisztikáiból is ki tudod olvasni, hogy gond lehet az oldal ergonómiájával:
- jól szerepel a keresőben az oldal, de kevés a látogató
- a látogatószámhoz képest magas (>50%) a visszafordulási arány
- kevés az oldalon eltöltött idő, bár hasznos tartalmat közöl az oldal
- nagyon kevés az meglátogatott oldalak számának átlaga
Mit jelenthetnek ezek a számok, kifejezések? A keresőben jól szerepel az oldal, tehát az alapvető keresőoptimalizálással nincsen probléma. Ha sok a látogató, akkor bizonyos, hogy kellő számú látogató érkezik az oldalra. Ha ennek ellenére magas a visszafordulások aránya, kevés időt töltenek a felhasználók az oldalon, ha nem lépnek tovább más oldalaidra, akkor kijelenthetjük, hogy webergonómiai hibát vétettél. Szerencsére általában könnyen javítható hiba, de célszerű gyorsan helyrehozni, mert a rosszul teljesítő oldalakat a kereső hátrébb sorolhatja, aminek a következménye az lesz, hogy csökken a látogatószám, tovább romlik az oldal teljesítménye.
Leggyakoribb webergonómiai hibák
- Nem látható, nem egyértelmű menü, navigáció (például reklám vakság)
- Weboldal linkelése, a linkek láthatósága, felismerhetősége (gyakran feláldozásra kerül egy designos weboldal esetén)
- Bonyolult feladatok elé állítjuk a látogatót (mélyebb szakmai ismereteket követelünk meg, bonyolult űrlap kitöltés elé állítjuk)
- Eltéved a felhasználó az oldalon (fárasztó koncentrációra kényszerítjük, nem található meg kapcsolati oldal, alapvető információkat nem talál meg)
- Figyelmetlenségre kényszerítjük (nem elég egyértelmű választások esetén a helyes válasz)
- Nem akadálymentes a weboldal (valamilyen akadálymentesítési feltételt nem teljesítünk, nem tudja az oldalt használni)
Hogyan lehet javítani, felismerni az ergonómia hibáit?
Nagyon fontos, kiemelném, hogy az oldal fejlesztőjét, tulajdonosát, használóját általában sokkal kevésbé érinti a webergonómia. Fejlesztői vakságnak is nevezik ezt a jelenséget, mikor az oldal ismeretében, nem kell gondolkodni, hogy a weboldalon mi a menü, hol van, hol vagyunk az oldalon, merre haladja tovább, hogy tudom megrendelni.
Mindenképp egy külső, az oldalt nem ismerő személy szükséges általában a hibák feltárásához. Egy szakmailag nem felkészült teszt alany is sokat segíthet a hibák megtalálásában, feltárásában, de teljes sikert, alapos felderítést egy külső szakértő képes elvégezni.